El nostre model sanitari, com la societat, està en una crisi que no és només econòmica, sinó social, democràtica i, sobretot, de valors.
El grup d’ètica de la CAMFiC aporta elements de reflexió sobre aspectes ètics de la nostra pràctica que puguin ser útils com a referents. Ho fa desenvolupant el Compromís com a metges de família, aprovat el 2005 per l’assemblea de la CAMFiC i seguint l’exemple britànic (Good Medical Practice).
Hem definit les conductes desitjables per a un bon metge de família, unes conductes que volen ser un far que mostri el camí per esdevenir un metge de família bo. Un ideal al qual tant aviat ens hi atansem com ens n’allunyem. Un ideal que, segurament, cap de nosaltres serà capaç d’assolir en la seva totalitat.
No és un document normatiu que s’hagi de complir obligatòriament, ni de mínims, com el Codi de Deontologia del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya. És un cant a la millora, a les nostres fortaleses, al nostre valor professional.
El document descriu conductes, i ha de servir de referent per a qualsevol soci independentment d’on treballi: en el sector públic o privat, en consultes d'AP o en altres àmbits (PADES, sociosanitaris, hospitals, serveis d'urgències....).
Aquest document és un esborrany que ha passat per debats i revisions de molts professionals, però volem saber l’opinió de tots els socis de la CAMFiC per millorar-lo i per acabar de donar-li la forma definitiva. Et demanem l’esforç de llegir-lo, valorar-lo i opinar.
Hem demanat ja opinió sobre el valor DEDICACIÓ i RESPECTE
Et demanem avui que opinis sobre les conductes del valor PROXIMITAT.
* Si tens algun dubte sobre el significat d’algunes de les paraules o expressions del document pots consultar-ne el sentit que hi donem al glossari.
Tractant-lo amb calidesa, estimació i cortesia, procurant comprendre les seves emocions i mantenir la serenitat en els moments difícils.
Estar prop dels pacients és essencial per satisfer les seves necessitats, entendre els seus problemes i conèixer-los bé. La proximitat genera confiança i capacitat d’adaptar les solucions als problemes als quals s’enfronta cada pacient. Significa acceptar incondicionalment l’altre sense jutjar-lo, acompanyar-lo en el procés de viure, emmalaltir, envellir i morir, entenent que acompanyar i oferir consol és una de les tasques més importants del metge de família. La proximitat és tractar el pacient en les seves circumstàncies de vida, en el seu context, amb la seva família i les seves preocupacions.
Vol dir ser accessible, fer-li saber que volem acompanyar-lo i que les seves vivències i valors són molt importants, ja que ens serviran per avaluar la situació. Vol dir informar, facilitar-li temps i afavorir que ell mateix posi en marxa els seus recursos per afrontar-la i prendre decisions.
Al tracte i al servei a les persones li calen valors humans i de convivència com són l’amabilitat, ser a prop, la tendresa, la comprensió, la compassió...
Emplenar enquesta
Grup de Treball d'Etica de la CAMFiC