El nostre model sanitari, com la societat, està en una crisi que no és només econòmica, sinó social, democràtica i, sobretot, de valors.
El grup d’ètica de la CAMFiC aporta elements de reflexió sobre aspectes ètics de la nostra pràctica que puguin ser útils com a referents. Ho fa desenvolupant el Compromís com a metges de família, aprovat el 2005 per l’assemblea de la CAMFiC i seguint l’exemple britànic (Good Medical Practice).
Hem definit les conductes desitjables per a un bon metge de família, unes conductes que volen ser un far que mostri el camí per esdevenir un metge de família bo. Un ideal al qual tant aviat ens hi atansem com ens n’allunyem. Un ideal que, segurament, cap de nosaltres serà capaç d’assolir en la seva totalitat.
No és un document normatiu que s’hagi de complir obligatòriament, ni de mínims, com el Codi de Deontologia del Consell de Col·legis de Metges de Catalunya. És un cant a la millora, a les nostres fortaleses, al nostre valor professional.
El document descriu conductes, i ha de servir de referent per a qualsevol soci independentment d’on treballi: en el sector públic o privat, en consultes d'AP o en altres àmbits (PADES, sociosanitaris, hospitals, serveis d'urgències....).
Aquest document és un esborrany que ha passat per debats i revisions de molts professionals, però volem saber l’opinió de tots els socis de la CAMFiC per millorar-lo i per acabar de donar-li la forma definitiva. Et demanem l’esforç de llegir-lo, valorar-lo i opinar.
Hem demanat ja opinió sobre el valor DEDICACIÓ, RESPECTE i PROXIMITAT
Et demanem avui que opinis sobre les conductes del valor LLEIALTAT.
* Si tens algun dubte sobre el significat d’algunes de les paraules o expressions del document pots consultar-ne el sentit que hi donem al glossari.
Donant-li informació clara i sincera dels seus problemes de salut, les opcions, riscos i beneficis previsibles i el meu consell, atenent les seves necessitats i creences.
Parlem de la lleialtat entesa com a fidelitat, en primer lloc, a les persones que atenem. És el valor que posa en el centre de la nostra actuació professional el benefici de la persona que atenem.
Ens porta a donar-li informació clara, completa i no esbiaixada; a no parlar dels seus problemes a les seves esquenes; i a ajudar-lo a decidir entre les diferents opcions tenint en compte les seves preferències.
El nostre objectiu primordial com a MF, és ajudar i acompanyar els pacients. Ens comprometem amb l’atenció a la persona que ens consulta, prioritzant-la per damunt dels interessos propis o de qualsevol altre.
Manifestar lleialtat al pacient (i a les persones del seu entorn) ajuda a guanyar la seva confiança, necessària per a una bona atenció.
Emplenar enquesta
Grup de Treball d'Etica de la CAMFiC